NU er det Fyns tur

NU er det Fyns tur

Skrevet af Helle Nielsen i Fra Formanden, Nyheder

Nu er det Fyns tur

Det er da ikke andet end en dyr nødløsning. Sådan tænkte jeg, da jeg forleden hørte regeringens planer om at inddrage nødsporet på den fynske motorvej.

Nu er de blevet tossede, tænkte jeg, da jeg to dage senere hørte, hvordan den samme regering gør klar til at reducere afgiften for at køre over Storebælt med 25 procent.

De to initiativer hænger slet ikke sammen. Først vil man bruge tre år – og mere end 231 millioner kroner – på at udvide motorvejen med nødsporet. Og senere vil man så bruge mere end det dobbelte beløb på at etablere et regulært 3. spor som den permanente løsning. Hvis man overhovedet kommer så vidt. Risikoen for, at nødspors-modellen bliver en sovepude, er absolut til stede.

Jeg er med på, at inddragelsen af nødsporet på kort sigt kan tage toppen af trafikpresset. Men på længere sigt holder ideen ikke. Og det ender meget hurtigt helt galt, hvis broafgiften bliver reduceret, og vi dermed har udsigt til endnu mere trafik tværs over Fyn.

Sker det, sander Fyn helt til. Og så fastholder vi Fyn som et af de værste knudepunkter, som bremser fremkommeligheden, hæmmer væksten, og dræber lysten til at skabe nye arbejdspladser.

Det er præcis det modsatte, vi har brug for. Nu er det i den grad Fyns tur. Og heldigvis har regeringen endnu ikke fået sin finanslov på plads. Derfor har vi lov til at håbe, at der sidder nogle politiske forhandlere på Christiansborg, som har bevaret fornuften og kan fortælle regeringen, at der kun er en måde at gøre det her på: Først skal den glemme nødløsningen og give os det tredje spor. Og derefter – når kapaciteten er på plads – kan det komme på tale at reducere broafgiften. Ikke før.

Helle Nielsen

Formand, LO Fyn.

29 aug 2017